Vis enkelt innlegg
Gammel 25-07-22, 12:21   #62
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Redaktøren har vel ikke ansvar for at det som står i debattinnlegg skal være "sant"?

Så vidt jeg vet har de det. Eller, jeg blir usikker når du sier "sant" i gåseøyne - da blir jeg litt usikker på hva du mener?

Jeg er enig med deg i at det er forskjell på innhold som publiseres av avisen selv og innlegg som skrives av privatpersoner og som publiseres i avisen.
Jeg legger ved en lenke til det Aftenposten skrev i forhold til Malknes saken, og litt mer sitat fra artikkelen.

Opprinnelig lagt inn av sitat

Både Aftenposten og Klassekampen har forpliktet seg til å jobbe etter Vær varsom-plakaten. Vi skal ikke føre leserne våre bak lyset ved å publisere påstander som ser ut til ikke å stemme, helt uavhengig om det kan gi en stor debatt i bakkant.

Skurdal skriver at påstandene burde vært publisert, slik at de kunne vært imøtegått offentlig. Det er overraskende at hun som redaktør slenger ut påstander om fake news og vil skyve redaktøransvaret over på sine lesere. Ifølge Skurdal er det altså leserne som skal kontrollere opplysningene som Klassekampen publiserer. Vær varsom-plakaten plasserer dette ansvaret hos den enkelte redaksjon.

Opprinnelig lagt inn av Charlie

Har ikke inntrykk av at Subjekt/ Choi er "som "Resett", men samtidig har de vel en klar agenda på at de ønsker å trykke mer enn kanskje de tradisjonelle mediene velger å gjøre (?) For de fleste aviser får inn mer enn de kan klare trykke, så en sortering vil det alltid være.

Ja, det er jeg selvsagt enig i

Sitat:

Når det gjelder at medier er "lydige" så er min mening at mediene har et klart samfunnsansvar for å formidle det som er myndighetenes råd og retningslinjer. Det får jo en del av dem også særlig status for å gjøre, f.eks. som allmennkringkaster.

Ja, jeg er enig i at mediene har et ansvar for å formidle råd fra myndighetene, men jeg synes det er viktigere at de også bistår som ei "vaktbikkje" i forhold til myndighetene (noe de har gjort flere ganger, nå er det feks barnevernet i forhold til psyisk syke barn som blir ettergått.)

Lydigheten går jo også på at Feks WHO var tidligere ute enn norske myndigheter med anbefalinger om munnbind, dette ble så vidt jeg vet ikke problematisert. (og d-vitamin, men det var jo ikke så veldig nyttig der og da)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat