Sv: Er jeg virkelig rasist?
Opprinnelig lagt inn av kisha, her.
Jeg er lært opp til å si neger. Det var helt vanlig i min barndom, og jeg ser ikke noe raistisk i det. Vedkommende kan like godt være amerikansk som
afrikansk. Det går på hudfarge. Kan jeg kalle dem sjokolademennesker?
Jeg så et program hvor det kom frem at mørkhudete mennesker ikke fikk blåmerker slik som vi lyse. Det var vanskeligere å se at de hadde blitt torturert, så da må det være greit for helsepersonell å kategorisere dem.
Jeg har ikke ord, jeg har virkelig ikke ord .
Og siden jeg ikke kommer på noen nye så får jeg heller gjenta meg selv litt. Det er en del år siden vi var barn, de fleste av oss. Det har skjedd en del siden den gang og de fleste av oss har kanskje lært noe også. Jeg har for eksempel lært at jeg godt kan vaske håret mer enn en gang i uken, selv om det var det jeg lærte som barn at jeg skulle. Jeg har lært at det er lurt å bruke solkrem, selv om mine foreldre aldri brukte det og heller ikke brukte det på oss. Og jeg har lært at man ikke skal bruke ordet neger, selv om jeg, som de fleste i Norge, brukte det på 70 og tidlig på 80 tallet.
Har du tenkt på at du ikke ser noen av de som er her inne? At du ikke ser barnene deres? At det kan sitte noen her som ser at du gir pokker i deres følelser fordi "jeg mener ikke noe vondt med det og da kan det jo ikke oppfattes negativt heller"? At det kan sitte noen her som vet at deres barn skal gå ut i verden og møte mennesker som mener at de kan kalle dem sårende ting fordi "jeg mener ikke noe vondt med det"?
Jeg prøver en gang til? Hvorfor er det så viktig å bruke dette ordet? Hvorfor er det så forbannet viktig å pukke på sin rett til å såre andre? Hva er galt med dere?
|