Vis enkelt innlegg
Gammel 23-08-07, 12:58   #170
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Man trenger heller ikke være uviten og dum fordi man ikke har fått med seg at "neger" ikke er allment akseptert lenger.

Dum trenger man selvsagt ikke være. Men "uvitende" betyr jo bare at man ikke vet, og vet man ikke dette, så er man uvitende - i alle fall på dette området.

Men hvis man fortsetter å insistere på at man VIL bruke "neger" - uansett hva andre måtte mene - da begynner det å tendere... I beste fall er man lite reflektert.

Ja, det er nettopp det.

Og dess mer jeg tenker over det, dess mer ser jeg at "neger" er et fullstendig unødvendig ord, ja kanskje er det til og med rasistisk å føle behov for å bruke det. Jeg bestrever meg nå på å bruke "rasenøytrale" beskrivelse, og det kjennes faktisk godt.

Akkurat sånn har min tankeutvikling vært også. Jeg synes ideen om at man trenger et eget ord for folk med afrikansk utseende (selv om man ikke har egne ord for andre utseendetyper) er såpass rasistisk i seg selv at det i og for seg ikke spiller noen rolle om man mener ordet er negativt eller nøytralt.