Sv: Lærerstreiken
Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.
Jeg tror Nenne var ironisk ... 
Godt mulig,men noen kommuner tjener altså godt på situasjonen sånn den er nå. Vi er i andre enden og som kommunepolitiker og enhetsleder som akkurat idag har fått statusrapport fra kommunedirektøren ble det en kommentar som traff forråsiresånn.
I tillegg så sliter kommunen med en aldrende befolkning som mange andre kommuner. Færre i arbeidsfør alder og færre barn og ungdom. Så vi må vri penger fra oppvekst til helse og omsorg. Og den som har prøvd å legge ned en grendeskole vet at det ikke er så lett. Situasjonen vi står i er også et demokratisk problem for ingen vil stå på liste lenger. Nominasjonskomiteene sliter og mange går nå ut (meg inkludert) Dette har ikke direkte noe med streiken å gjøre,men offentlige utgifter generelt er skyhøye og vi må kutte ned på velferd tror jeg. Alle er enige i at både læreren, sykepleieren og renholderen fortjener mer lønn. De aller fleste med høyere utdanning i offentlig sektor vil vel si de kunne tjent mer privat. Men hvordan skal det slutt finansieres?
|