Sv: Dine beste sparetips?
Mine beste sparetips, litt farget av at vi i helga spiste pizza (4 mannfolk og meg!) der jeg bare måtte handle inn til pizzabunn, men hadde rester til resten liggende i fryseren.
- Ikke kast selv små rester med kjøtt (pastasaus, tacokjøtt, avplukk på helstekt kylling osv.). Putt det i fryseren i stedet for å legge det i kjøleskapet til det dør, og bruk det på pizza, i omelett eller oppi grønnsakssuppe.
- Den lille skalken med hvitost som er blitt vanskelig å skjære opp kan også puttes i fryseren og brukes i pastasaus eller kjøres frossen i blender for å lage revet ost. Den pleide å ligge innerst i kjøleskapet og bli muggen hos oss.
- Lag dobbel porsjon av en del mat hvor det ikke er mer arbeid (lag to lasagner i stedet for én, lag dobbel porsjon gryte) og ha i fryseren til dager der du normalt ville valgt take-away eller ferdigmat fra butikken. Mye, mye billigere!
- Sjekk om du er dobbeltforsikret eller har for dyre forsikringer. Mange har innboforsikring både sammen med boligforsikring og gjennom fagforening. Trenger du virkelig kasko på bilen?
- "Bruk opp" én strømmetjeneste av gangen, og bytt. Da får man ofte rabatt på den første måneden eller to også.
- Sjekk treningssenterabonnementet ditt. Trenger du virkelig tilgang til alle sentre i Norden, spesialiserte gruppetimer og håndkle?
- Dyre, men hyggelige vaner: Velg take-away-kaffe annenhver dag i stedet for hver, halvparten så dyrt.