Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-22, 13:27   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hyttefolk og søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Debatten rundt dette har vært hektisk, men kort lokalt
Men i lys av den er jeg litt forvirra. Hvorfor trenger hyttefolk/turister å handle matvarer på søndag? Eneste gangene jeg har savnet åpen matbutikk på søndag er når vi kommer _hjem_ fra ferie til tomt kjøleskap.
Jeg har aldri tenkt at det er et behov når vi er borte.
Men jeg har tydeligvis gått glipp av noe? Siden turistkommuner kan søke om søndagsåpne matbutikker.
Hvorfor?
Og her ble forslaget om å søke nedstemt med stort flertall. De lokale butikkene ønsket heller ikke muligheten til å holde åpent på søndag.

Skjønner heller ikke behovet for hyttekommuner. Har vært mange ganger på hyttetur i ditt "nabolag", og aldri kjent behov for å handle på søndag.

Mannens hjemsted, derimot, er en turistkommune hvor turistene kjører igjennom i hopetall på søndagstur (Nasjonale turistveger + Unesco verdensarvområde). Der har matbutikkene vært åpne på søndager hele sommeren igjennom i mange år. Der er behovet og markedet et helt annet. Er hytter der også (særlig campingplasser med vogner og spikertelt, pga lakseelv), men det er nok først og fremst på grunn av bilturister at butikkene har søndagsåpent.