Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"
Siden jeg fikk så mange fine tips av dere, kommer jeg med mine andre anbefalinger nord øst på Mallorca for dem som vil ha opplevelser som kanskje er litt utenom det vanlige:
Landsby Capdepera: Lite marked onsdag morgen, ganske fritt for turister, heller spanske damer som satt og nøt morgenkaffen mens de brukte viftene sine mot varmen. Herlig stemning for et lite stopp.
Strand: Cala Mesquida. Fin liten "turvei" i sanddynene. Fin strand også.
Strand: Cala Agulla. Veldig fin strand, sjarmerende selv om den er relativt stor. Enkel strandbar med gode burgere.
Restaurant kveld: Es Coll d´Os. Nydelig steinhus i en hage med familiedrevet restaurant. Bare 8 bord plassert under en pergola med druer som vokser. Fast 6 retters meny til 41 euro per person var et kupp. Nydelig gourmetmat som vi virkelig nøt. Byen den ligger i er ikke noe koselig etter min smak, men den restauranten var så absolutt verdt et besøk. Må reservere.
Strand: Calo des Moro nevnte jeg over her. Spektakulært landskap med klipper og veldig smal lang "tarm" hvor stranden ligger innerst. Kom tidlig hvis du vil ha plass her. Ingen fasiliteter og omtrent ingen strand å snakke om, men det var nydelig der.
Restaurant: VORO, 2 michelinstjerner. En opplevelse. 21 retter med vinpakke var utsøkt med herlige smaker/munnfuller. En kveld å huske.
Strand: Cala Molins, ikke langt fra Port de Pollenca. Veldig fin!
Strand og naturopplevelser: Cala Varques. Veldig verdt en tur, ca 40 minutter å gå i hver retning. Det er ikke lov å sperre veien til strender i Spania, men de som eier eiendommer i nærheten her, har gjort sitt beste. Murer og forbudsskilt etc., men vi hadde lest på google maps at det bare var å klatre over, så det gjorde vi. Man parkerer oppe ved hovedveien og går deretter til fots en lang privat vei rett frem før man kommer til de tre murene man må forsere. Så gjennom skogen ned til stranden og derfra på klipper for å se huler og fantastiske formasjoner. Ta på gode sko. Ingen fasiliteter. Til tross for "vanskelighetene" med å nå den, er den definitivt ikke ukjent, så jeg anbefale å gå tidlig om morgenen for den beste opplevelsen.
Strand/by: Porto Cristo. Fin strand med høye klipper på den ene siden. Man kan ta turistbåter derfra for å se noen av de andre strendene jeg har snakket om over her.
Landsby: Son Servera. Bitteliten, men med koselig square ved kirken hvor man kan spise frokost og handle hos den veldig gode bakeren. De to kirkene, den ene uferdig, bare med vegger som står, er også verdt å se på et kort stopp.
Strand: Cala Anguila. Nydelig strand, min favoritt av de mer utviklede strendene tror jeg. Passe stor, med sand så myk at det faktisk var helt greit at det ikke var ledige strandstoler. Veldig bra strandrestaurant med nydelig mat.
By: Arta. Nydelig by med kloster høyt over byen som har veldig bra utsikt. Gate/fotgjengersone med mange fine butikker sml. med annet jeg så. Marked tirsdag. Vel verdt et besøk.
Restaurant: Porxada de Sa Torre ved Torre de Canyamel. Nydelig beliggenhet rett ved tårnet i en gammel stall. Spesialiteten er suckling pig som var nydelig og mør. De har egen grisefarm i nærheten.
* * *
Synes vi fikk veldig mye ut av en uke i denne delen av Mallorca. Jeg innrømmer at jeg fryktet at vi var midt i "turisthelvete" (bodde rett ved Cala Millor i airbnb), men med leiebil var det mye fint å se og oppleve i nærheten. Det hjalp også godt på at vi var der 13. til 20. september som ikke akkurat er midt i høysesongen. Det var definitivt fortsatt mange turister, men ikke så fullt som det kan være i juli og august. Været var også veldig bra. Vi hadde fra 25-35 grader på dagtid og ikke mindre enn 22 på kveldene. Vannet var 26-28 grader. Vi hadde et par dager med overskyet, men fortsatt mer enn varmt nok til å være på stranden og en skikkelig regnbye og et par små, men de gikk alle fort over.
Bare å spørre hvis noen vil vite mer om de ulike tipsene.
|