Vis enkelt innlegg
Gammel 23-08-07, 22:08   #11
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Hva skulle ellers være den norske betegnelsen på en person fra Afrika? (Nederlenderne kalte det vel strengt tatt afrikaaner, eller?)

Det er kanskje derfor de sorte i USA kaller seg afro-americans etc fordi det er vanskelig å finne et godt ord ellers? Og Nederlenderne sier afrikaaner, det er riktig, men det er jo det samme ordet likevel. Ala negro-neger uttrykket som har blitt diskutert i denne tråden.

Inspirert av ordbokinnlegget måtte jeg google litt

Afrikaner

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk
Afrikaner kan referere til

• enhver person fra kontinentet Afrika
  • upresis betegnelse på neger
Afrikandere er en etnisk gruppe av nordvest–europeisk opphav tilknyttet Sør-Afrika og språket afrikaans.

Så strengt tatt tar jeg feil, men likevel bruker jeg ikke ordet afrikaner i betydningen at en kommer fra afrika, det kommer nok av at jeg snakker flere språk og derfor tillegger ord en felles betydning når jeg skjønner at de har samme opphav.