Sv: Kan vi snakke om krigen?
Godt poeng, him. Det er jo ingen tvil om at Russland går aktivt inn for desinformasjon, både til egen befolkning, og "resten av verden". Vi må samtidig erkjenne at det også går andre veien. Det er ikke slik at Vesten bare gjør supre ting. Og når man analyserer denne situasjonen i etterkant, så vil man nok kunne peke på handlinger fra vestlig side som ikke nødvendigvis var med på å deeskalere situasjonen.
Det er ingen tvil om at Putin har underestimert både den Ukrainske motstandsviljen og hvilken støtte han rent faktisk har i egen befolkning. Det jeg tror at despoter innimellom glemmer er at man kan forhindre folk fra å uttrykke sin faktiske mening, også gjennom å rigge valg, men det skaper ikke den nødvendige støtten og patriotismen i befolkningen som man trenger hvis man faktisk skal gjennomføre vellykkede militære operasjoner som krever personell, hvis den støtten ikke er reell.
Utfordringen er at den russiske befolkningen ikke fremstår som spesielt, tja, modig. De er rett og slett så undertrykkede, over så mange år, og så redde for hva Putin faktisk kan finne på, at de ikke klarer å mobilisere den nødvendige interne motstanden. De bare ender opp med å stikke hodet i sanden eller flykte. Eventuelt klage høylytt til hverandre mens de motvillig brukes som kanonføde i en krig de ikke egentlig har bedt om.
Spørsmålet er om det finnes en nøkkel som kan aktivisere den interne motstanden hos Russerne (som jeg helt oppriktig tror finnes ett eller annet sted nede i folkesjelen deres) på en slik måte at kretsen rundt Putin ender opp med å måtte fjerne ham, før han begynner å bruke atomvåpen, for å redde sine egne skinn og kanskje redde de siste stumpene. Da kan de jo avslutte krigen og peke på Putin. Hvis de ikke er så sinte på "vesten" at de helt oppriktig tror at det ikke er et alternativ.
Jeg kan alt for lite om internasjonal sikkerhetspolitikk til å vite om det faktisk er et alternativ. Og til å vite om de har noen som er egnet til å overta. Uansett er det ikke lystige tider vi lever i. 
Sist redigert av Gaia : 30-09-22 kl 09:38.
|