Sv: Tanker rundt fyrverkeri?
Jeg tilbragte nyttårsaften på besøk hos noen som bor rett ved et sted hvor veldig mange samles for å se på og skyte opp fyrverkeri, pga vid utsikt. Det det startet med mye raketter rundt kl 19, og jeg antok at det var pga barnefamilier, slik at det ville komme en del mellom 19 og 20, også være rolig igjen fram til rundt midnatt (vi er vanligvis ikke her i byen på nyttårsaften, vi bruker å være hos svigers som bor i ei lita bygd). Men i grunnen var det kontinuerlig fyrverkeri hele tiden i mellom også, det hørtes knatring og smell fra en eller annen kant hele kvelden. Ikke noe dyr hos oss, bare en (snart) toåring. Heldigvis en som synes fyrverkeri er stas, tydeligvis. Han våknet av bråket rundt midnatt, så han ble tatt opp for å se i vinduet, og var veldig begeistret, klappet og strålte og sa " Wow! Fiiiint!", og kalte det "artig-bang". Aner ikke hvor lang tid det tok før han sovnet etterpå, for vi dro hjem, men han var i alle fall ikke redd.
Likevel tenkte jeg på det, at det burde være unødvendig med all den rakettoppskytinga absolutt hele kvelden. Det burde holde med en liten periode rundt kl 19, samtidig med det offentlige familiefyrverkeriet (som egentlig burde være nok i seg selv), også en halvtimes tid rundt midnatt. Så jeg mener enda sterkere nå at det burde være forbudt for privatpersoner, og kun gjennomføres offentlig, hvis det må være noe. Selv om vi riktignok ikke kunne se det offentlige festfyrverkeriet rundt midnatt, fordi det kom en veldig tett snøbyge akkurat da.