Sv: Tenåring som ikke vil hjelpe til....
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Hun tjener bra med penger selv så å holde igjen lønn er ingen vits. Har prøvd det. Vi har nektet henne internett og tatt tvn hennes i kjelleren innimellom. Det er de to sanksjonsmulighetene vi har.
Hun er nok en typisk tenåring. Det vi er redd for er at all masingen vår ender med at vi skyver henne ut av huset, og det vil vi jo ikke.
Vi har hatt oppgaveliste og bestemt fast dag for rydding av rom, men hun gjør det ikke. Det passer aldri, og om hun rydder rommet så tar det mange dager selvom hun hadde ryddet det uka før. Det ser ikke ut der inne. Vi har en hverdag med kjøring av unger til aktiviteter. Vi har ikke klart å ha så faste rutiner som vi burde. Jeg mener at vi burde slippe å måtte passe på at ting blir gjort hele tiden.
Det er klart, man ønsker ikke å skyve tenåringene vekk fra seg. Men jeg tror faste rutiner og sanksjoner er virkemidler som må til. Ok, hun tjener penger selv. Dere kan faktisk si at hun ikke får jobbe dersom hun ikke bidrar hjemme. Hun kan bli nektet å gå ut på enkelte kvelder eller på enkelte arrangement hun ønsker å gå på, dersom hun ikke gjør oppgavene sine. Men jeg skjønner at det er vanskelig og lett å si, i praksis skal man jo forholde seg til et eget, ungt menneske med egen vilje og meninger...
|