Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?
Det fine med Roma er at alle severdighetene er stappet sammen i en stor dunge, så du får se det aller meste bare ved å "gå rundt". Alt er i gangavstand til hverandre, og det krever lite forberedelser. Du kan nesten ikke runde et gatehjørne uten å skalle hodet i en stor kulturskatt, det er faktisk ganske overveldende. Mannen og jeg var i Peterskirken og i det Sixtinske kapell, og jeg er glad vi stod i den køa (som gikk relativt fort framover). For å se sistnevnte ble vi sluset en ganske lang runde gjennom vatikanmuseet for å komme til selve kapellet, og det var det mest positivt overraskende av alt. Der passerte vi utrolig mye fantastisk kunst, bilder, skulpturer, tak- og veggmaleri, som jeg aldri hadde trodd at jeg skulle sette så stor pris på å se. Kapellet ble nesten litt antiklimaks etter det. Det var også fint å gå opp i tårnet på Peterskirken og se utover fra verandaen på toppen, selv om det var litt klaustrofobisk helt øverst i kuppelen (og avbefales derfor hvis du har klaustrofobi).
Sist redigert av My : 20-01-23 kl 12:56.
|