Sv: Hva må en se og gjøre i Roma?
Jeg tror dere vil være fornøyd med serverdighetene i indre by som Celeben nevner. Korte avstander, det er skiltet. Peterskirken ligger utenfor indre by, tar gjerne t-banen eller trikken over.
For å gå på visning inne i Colosseum, Peterskirken, Sixstinske kapellet eller Vatikanet vil jeg anbefale å møte tidlig uansett årstid. Eller møte en guide som tar dere forbi køene. Det blir mye folk. For shopping er det best med de store shoppingsenterene øst eller vest for bykjernen, eller den store outleten sør for byen.
Er dere glad i gode restauranter bør dere bestille bord eller møte ved åpningstid der også, før folk flest kommer.
Elllers er det nydelig å bare sose i byen, Trastevre for mat og vakre sener. Som Trattoria Da Enzo al 29, vi trodde det var filminnspilling, det var bare kø. Prati for hverdagsliv. Og Palatinohøyden eller noen av de andre høydene.
Hopp on Hopp off busser, organiserte sykkelturer. Jeg ville tatt med hjelm, synes trafikken er ubehagelig.
Det er mathall ved Termini, Mercato Centrale Roma. Det er mindre matmarked ved Peterskirken, i via Cola Rianza, også en institusjon av en delikatessebutikk. Hvor det er mulig å få litt varmmat, småretter og drikke.