Vis enkelt innlegg
Gammel 09-02-23, 17:14   #11
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Hmm. Grunnlaget for alt er dette: http://meccanica.uit.no/fasthet/20t.html. Ugangsligningen er den som kalles bjelkens differensialligning et stykke nede på siden. Også har man noen randbetingelser (at nedbøyningen u er 0 i begge ender, altså for x = 0 og x = L).

Som sagt, noen har laget en beregning som er slik at man vet verdien for y = M og y' = V for det første steget (egentlig den første posisjonen på bjelken, nemlig x = 0), og den andrederiverte for neste posisjon på bjelken. Jeg prøver å dekode beregningen og skjønne hvorfor den er satt opp akkurat sånn. Pr. nå føler jeg meg ganske lost. Jeg tenkte at FP ville si "å! det er jo matematisk metode XX som er brukt her - det ser vi lett!" også kunne jeg google det og finne en forklaring på alt, inkludert faktorene som brukes.

Sist redigert av banana : 10-02-23 kl 08:42.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat