Vis enkelt innlegg
Gammel 19-02-23, 12:18   #5
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unpopular opinion-tråd

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg mener vi bør holde rovdyrbestandene på absolutt minimum. Og evt heller fryse ned embryo dersom det er så himla viktig å ta vare på dem.

Jeg syns den seigpininga vi driver med nå, med ulvebestand på absolutt minimum, er det absolutt verste løsninga. Innavlen er horribel, og det er hele tiden stress og mas med flytting og tjuvjakt. Enten må vi opp på en sammenhengende populasjon på minst 500* mordyr med god genetisk variasjon, eller så bør vi bare fjerne alle sammen. Og jeg heller mot det siste. Så kan vi heller leve med bjørn (sammenhengende populasjon med Sverige og Finland), jerv, gaupe og ørn.

*500/50 er tommelfingerregel for å ivareta truede arter. Hvis det er 500 eller mer så klarer de seg bra. Hvis det er færre enn 50 så blir den genetiske variasjonen så liten at det egentlig ikke er vits i å prøve. Og det er 500/50 dyr som i liten grad er i slekt. Med innavl må man opp på vesentlig større tall.