Sv: Japan 2.0
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Åh, her vil jeg følge med. 2010-barnet skal få Japan-tur i konfirmasjonsgave, men jeg har knapt vært på ferie før, så aner ikke hvor jeg skal begynne engang.
Når skal dere reise? Er du komfortabel med å dele omtrentlig budsjett for ferien?
Vi skal reise til sommeren er planen, for det er eneste ferien vi kan være så lenge borte. Dette var jo opprinnelig konfirmasjonsgave dette også, men så kom det jo en pandemi i veien. Vi ser at det blir endel dyrere nå enn sist, så bare basert på de løse søkene vi har begynt å gjøre:
Fly tre personer: 40-60.000
Overnatting 10 dager i Tokyo: 17-30-000
Railpass 7 dager for tre personer: 10.000
Til turen i 2020 tror jeg vi hadde satt opp et løst budsjett på rundt 120' inkludert forbruk. Det tror jeg ikke holder i år.
Vi har ikke fått sett på hotell/airbnb-priser de andre stedene ennå, og det er ganske store forskjeller. I Tokyo må vi velge om vi vil bo billigere, og bruke mer penger (og tid) på kollektivtransport), eller om vi vil bo mer sentralt og dyrere. Airbnb er ikke nødvendigvis billigere, men kan være mer konfortabelt enn hotell, hvertfall i ti dager. Fra sist husker jeg at overnattingen i Tokyo var det som var dyrest, men også der vi leide størst leilighet.
Om dere ikke er veldig reisevante og ikke er planleggingsnørds slik som jeg, ville jeg vurdert å få satt opp en reise av japaneksperten i Drammen. De hjalp oss med flybilletter sist (siden vi ville reise inn til Tokyo og ut fra Osaka, og skulle vi bestille det selv ble det kjempedyrt) og kan sette sammen en pakke etter deres ønsker og budsjett. Sidene deres er også veldig informative, og et greit sted å starte forsiktig planlegging.