Sv: Hva lurer du på i dag?
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Jeg tenker at det for mange ikke bare er å "sette av penger hver måned". Det var ikke rettet mot deg altså, meisje, men en generell betraktning. Det blir litt som sparetipset til Finn Christian Jagge: Om du sparer to tusen kroner dagen, blir det fort en vane.
Problemet er jo at Nada snakker om "folk med normale inntekter", og hva er nå det, liksom? Egentlig vil jeg ikke ha svar på det, for jeg regner med at mange her inne mener at en "normal" inntekt er på flere hundretusener mer enn hva jeg tjener, f.eks.
Morsomt at du skriver dette Divine. Jeg husker en diskusjon jeg hadde med min venninne fra studiedagene. Som etablerte seg raskt med 2 barn, stor enebolig, hytte, båt og 2 nye biler bare 3 år etter at vi var ferdige med studiene. Hun skjønnte ikke hvordan jeg kunne reise 2 måneder til sør-amerika, for det hadde ikke hun råd til. Jeg bodde i en liten leid 2-roms, hadde 1 bil, og kun møbler kjøpt på loppemarked. Det sier seg selv at mine faste utgifter var en brøkdel av hennes.
Mitt poeng er at man prioriterer hva man bruker inntekten sin på selv. Og klart det er mange som ikke har mulighet til å spare av lønnen sin hver måned, men det er de vi i vår familie velger. Som eksempel sa jeg hvor lite jeg bruker på meg selv per måned i snitt.