Sv: Unpopular opinion-tråd
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Veldig enig. Men jeg mener jo Haaland og Ødegaard ikke er noe vi som nasjon trenger. Kult å ha, men mye viktigere at befolkningen har et positivt forhold til fysisk aktivitet, gode sosiale relasjoner, mestringsfølelse og idrettsglede. Og det forsvinner når man må satse som 10-åring.
Tror ikke du skal undervurdere rollen som Haaland og Ødegaard spiller som idol, inspirasjon og forbilder, når det gjelder å inspirere unger til å begynne med fotball. Eller tilsvarende idoler i andre idretter, Johaug og Klæbo, Kasper Ruud eller Magnus Carlsen. Det er ikke til å komme bort fra at idrett handler om konkurranse. Om å vinne. Enten man liker det eller ikke. Det er det hele konseptet går ut på. Det handler jo om mye mer enn det selvsagt, heldigvis, men i bunn og grunn er konkurranseidrett en aktivitet som går ut på å konkurrere, og konkurranser handler om å være best, enten sammen som gruppe, eller alene. Jeg savner imidlertid (organiserte) aktivitetstilbud som ikke handler om konkurranse. Tilbud til unger som har lyst til å være aktive, men ikke har lyst til å konkurrere. Selv ikke kor, korps og speider er unntatt konkurranser og mesterskap. Og veldig ofte i skolen og andre steder, så organiseres det større eller mindre konkurranser for å motivere til innsats. Jeg er av typen det virker motsatt på. Jeg motiveres ikke av konkurranse, jeg demotiveres.
Sist redigert av My : 15-03-23 kl 11:51.
|