Sv: Bedring av rettsikkerheten i barnevernet (Endelig!!)
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Spennende! Og hjelp til alvorlig syke og psyke burde ikke ligge under barnevernet, med mindre det er noe seriøst galt med foreldrene. Det er riv ruskende galt å forvente at bv skal ha kompetanse der.
"Problemet" med både psyiske lidelser og nevrodiversitet er jo at de ligner på barnemishandling (<- altså det er flere og mer alvorlige problemer enn at de ligner på andre ting, men i denne konteksten). Grunnen til de ligner på barnemishandling er jo at hjernen fungerer en måte som gjør at symptomene blir like. (Det er som med andre fysiske ting: Du kan ikke gå uansett om det er benet som knekt, om du har slitt av korsbåndet, om muskelen er revnet, du har nerveskader eller indre blødninger. Så symptommessig er alt likt, men behandlingen bør jo variere)
Opprinnelig lagt inn av Milfrid
Samtidig er det ikke tvil om at det er hjem hvor barn ikke bør bo, og det er jo flere vanvittig triste saker hvor barnevernsbarn går til sak mot kommunen for manglede inngripen og ødelagt barndom (og voksenliv). Barn skal ikke bli boende sammen med foreldre for en hver pris.
Det er ingen tvil om at barnevernet har latt være å bryte inn. De som går til sak nå er jo voksne så det er vanskelig for meg å vite om dette var en generell trend (jeg tror det, fordi at da jeg vokste opp var det mye mer ... ehe .. som tilhørte "privatlivets fred", det var høyere terskel for å bryte inn på godt og vondt) eller om det fremdeles er slik.
Men en del av de tingene de foreslår vil bedre på begge deler. Feks det at barn får lov å uttale seg tidligere og får egen advokat (altså de blir ivaretatt som par i saken og ikke bare et "kjøttstykke som ulvene slåss om". OK, litt "grovt" bilde der, jeg ser den )
Opprinnelig lagt inn av frukt, her.
Det er lov å håpe, men jeg tror det vil ta laaang tid.
Ja, dette er jo foreløbig bare en forlag til tiltak, og for de som vant i EMD er det jo uansett for sent. Barna har jo bare en barndom, og for de som er voksne er toget gått. Dette er vel mer at det gir håp til fremtiden. Og kanskje mer forståelse for de som "står i det" akkurat nå.