Vis enkelt innlegg
Gammel 21-03-23, 11:13   #28
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.516
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bedring av rettsikkerheten i barnevernet (Endelig!!)

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men hva mener du det skal bety i praksis? Jeg trenger litt teskjemating her.

sitat herifra

Opprinnelig lagt inn av sitat

Barnevernstjenesten kan ikke bestemme på egen hånd at barnet må flytte ut av hjemmet. Det er barneverns- og helsenemnda, et domstollignende forvaltningsorgan, som i første instans tar stilling til om de strenge vilkårene for omsorgsovertakelse er oppfylt, og som kan beslutte omsorgsovertakelse.

I saker om omsorgsovertakelse har foreldre, og barnet selv hvis det har fylt 15 år, rett til fri advokathjelp, rett til å bli hørt, og rett til å anke nemndas avgjørelse til domstolen.

Dette "domstollignende forvaltningsorganet" bør fungere som en domstol. Nå er vi jo endelig kvitt jurieordningen som gjorde at ingen i etterkant ante hva folk hvar dømt for (satt på spissen, det var kanksje ikke så lurt sagt )

Opprinnelig lagt inn av safran

Økonomi er et veldig viktig punkt, ja. Altfor lite penger att av til slike oppgaver, og det er klart det gjør noe med både kvaliteten på barneverntjenesten og tiltakene man har råd til å kjøpe inn.

Det er jo ikke satt av noen penger. kommunene har fått frie midler så disse pengene kan like gjerne brukes til eldreomsorg, svømmeopplæring eller feiing.

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg synes egentlig ikke EMD-sakene er noe godt eksempel på at "rettssikkerheten i barnevernet er for dårlig." Kritikken fra EMD var mer rettet mot det norske rettsvesenet enn faktiske barnevernstjenester, og det har uansett skjedd massive endringer i etterkant av de første av disse dommene. En stund opplevde jeg at praksis var at man var så livredde for flere slike saker at det ble gitt alt for mye samvær. Dette later til å være i ferd med å justere seg noe nå.

Jeg vil nok tro at EMD-saken har gitt drivkraft til å gjøre endringer.

Opprinnelig lagt inn av shute

Det er ellers generelt vanskelig å diskutere barnevern, fordi jeg så sjelden kjenner meg igjen i beskrivelsene som gis.

Jeg tror barnevernet er i samme situasjon som feks skole og helesevesen:
- De får flere oppgaver (eksempelvis psykisk sykdom) på sitt bord
- De er dårlig organisert
- De har problemer med de økonomiske rammene

For de brukerne som får problemer med dette spiller det generelt sett liten rolle hva som er utfordringene, men at det er masse utfordringer (spesielt på små steder hvor de i tillegg til de problemene jeg beskriver over kanskje har dårlig kompetanse i tillegg)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat