Sv: Strikking for super-dummies
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Det står at jeg skal (nederst på bolen) legge opp fire masker med strikket opplegg på venstre pinne. Jeg bruker strikket opplegg når jeg legger opp masker til vanlig også, så det kan jeg, men blir forvirret av at hun presiserer venstre pinne. Jeg skal ikke snu arbeidet feil vei, sant? Jeg skal gjøre som jeg alltid gjør?
Du skal legge dem opp sånn at de strikkes FØR du kommer til første maske på pinnen din, men du kan legge dem opp som vanlig. Om du foretrekker å strikke, snu arbeidet ditt og strikk 4 masker i den første masken.
På halskanten skal jeg altså ta opp 2 masker for hver 3. pinne i V-utskjæringen. Hvordan gjør man det rent praktisk. Plukker opp to, hopper over én, plukker opp to, og så videre?
JA! Gjør akkurat det. Jeg pleier ofte å telle 1, 2, ikke 3 og stikke strikkepinnen min ned i alle, men bare peke i det hullet jeg ikke skal ta opp i, så holder jeg rytmen.
Jeg skjønner heller ikke hva "uten fellinger" betyr i denne sammenhengen. Eller, problemet er kanskje at jeg ikke helt skjønner hva jeg skal gjøre annerledes enn på ermene og bol-kanten. Men mulig jeg skjønner det når jeg har faktisk strikket de tre første kantene.
Her tror jeg at jeg må lese mønsteret for å kunne svare ordentlig.
Jeg kan lage bilde for bildeforklaring for deg, om du vil, dette får du til!