Sv: Hvor mye Munch har vi fått på MUNCH?
Transportetappene i MUNCH er kjedelige og enorme. Men jeg liker at de er separert fra selve utstillingsrommene. Utstillingene er mer rendyrket og mindre preget av transport eller at man roter seg vekk (som jeg gjør på Nasjonalmuseet).
Jeg liker den biografiske utstillingen om kunstneren Edvard Munch, men er usikker på hvor lenge den tåler å stå før både formuttrykk og teknologiske løsninger blir utdatert og gammeldags. Her er det også rom for å gjøre/teste ulike uttrykk selv.
Museumsbutikkene begge steder er innbydene og pene, men Nasjonalmuseet ser ut til å ha glemt at noen gjester ønsker å kjøpe litt rimeligere minner eller merch. Eksklusiv design er stilig, men dyrt.
Til det egentlige spørsmålet: hvor mye Munch på MUNCH har jeg ikke noe godt svar. Samlingen består i følge museets egne hjemmesider av 42 000 unike museumsgjenstander, 28 000 kunstverk. Mye er digitalisert og tilgjengelig fra museets egne nettsider. Blant disse er også mange andre kunstnere fra fire private samlere. Det finnes også en stor samling verker av Much ved Kunstmuseene i Bergen