Sv: Ap vil stoppe private helsetilbud
Dette med venting gjelder jo ikke bare legevakten. Sønnen min ble operert planlagt for to år siden, og da måtte vi sette av en hel dag til å bare henge på sykehuset og vente til at ortoped, fysioterapeut og anestesilege hadde tid til å snakke med oss innimellom alt det andre de hadde gjort. Vi måtte være der fra 09 - 16, og ingen kunne fortelle oss når vi ble ferdige. Jeg måtte jo da bruke en hel arbeidsdag på dette, fordi jeg ikke kan ha hjemmekontor i jobben min.
I forbindelse med kreftsykdom har jeg ventet helt ufattelig mye. For eksempel; før jeg skulle ha stamcellehøsting måtte jeg ha innlagt et venekateter. De måtte gjøres noen dager før. Da måtte jeg faste fra midnatt, og komme på sykehuset klokka 7, og så bare vente til de kanskje hadde tid. Om klokka ble 17 og de ikke hadde hatt tid, ble jeg sendt hjem og måtte gjenta dagen etter. På tredje dagen fikk jeg lagt inn kateteret. Og sånn var det med mange andre prosedyrer også.
Om man sokner til Ahus må man først innom legevakt (som jeg ikke vet hvor er) eller fastlege, og så blir man sendt videre til akuttmottaket. Der må man også vente, sist jeg var der var det folk som hadde sittet 5-6 timer og ventet, etter å ha sittet mange timer på legevakten først. Og det var kun for å få se lege, man må vente på å sendes videre til en avdeling etterpå, dersom man skal legges inn.
Det norske helsevesenet er basert på at det er kun helsevesenets tid som betyr noe. Og sånn er det bare. Det er ikke det at de ikke klarer å holde tiden (som hadde vært forståelig), det blir bare ikke satt opp tider. Folk skal henge rundt og vente.
|