Sv: Kvinne, 50+
Jeg spør om dette fordi jeg tenker å forske på dette fenomenet som er Kvinne, 50+. Ideen har ligget hos meg helt siden en venninne stolt fortalte om yngstemann som skulle flytte for å gå drømmeutdanningen, hvorpå hun sier (med litt panikk i blikket) "Men, hva skal jeg gjøre nå?"
Som jeg sa i HI så har jeg lett etter litteratur om temaet på nett, og funnet fint lite. Det som fascinerer meg er at de gjerne sammenfaller, disse to store endringene som heter overgangsalder og unger som flyr redet (uten at jeg sier at det gjelder alle). Det spørsmålet min venninne stilte er veldig relevant. Man har gjerne styrt AS Familien på beste måte i mange, mange år, stilt opp for unger både her og der med leksehjelp, kjøring hit og dit til aktiviteter, vært på dugnad, hatt verv, i tillegg til at man har egen jobb som krever sitt, og da kan det lett bli noe som tar all tid og som gjør at når man endelig er ferdig med dagens oppgaver så kollapser man i sofaen med et glass vin og en serie.
Hva skjer da. når ungene har flyttet og man sitter der i sofaen med strikketøyet sitt og ser bort på partneren som har vært der i alle år, og lurer på hvem det der egentlig er. Jeg vet at mange her på forumet er kjempeflinke til å ta vare på forholdet og vet at det trenger jobb, men det er også mange der ute som egentlig bare lever parallelt med sin partner og glemmer å sitte oppe i natten med et glass vin og lange samtaler som man gjerne gjorde i begynnelsen.
I min forskning ønsker jeg å fokusere på disse som har mista seg selv litt, og som kanskje trenger en liten push for å klare å se sin egen verdi. Det er dessverre sånn at plagene man har i overgangsalderen får lite oppmerksomhet, og at det nærmest er litt skambelagt. Jeg vil løfte Kvinner 50+ ut av kategorien "kvinner som ikke lenger kan føde barn er ikke så mye verdt" og få dem til å se at de har mange gode, produktive år foran seg og at livet ikke trenger å være over selv om man må forholde seg til en helt ny hverdag.
Jeg kommer til å trenge noen caser, så hvis du har lyst til å være en informant og berike mine undersøkelser med dine erfaringer, tar jeg svært gjerne imot forespørsler på PM. For ikke å bryte forumregler kommer jeg heretter kun til å ta dette pr. direktemelding, men hvis du har lyst til å skrive i tråden er jeg mer enn takknemlig for det.