Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Hvis man fulgte godt med i koronatrådene, så kommer det ikke som noen overraskelse at jeg syntes at vi i Norge burde hatt en svenskere tilnærming.
Da tenker jeg ikke i første rekke på den 12. mars og de ukene som fulgte, men at vi fortsatte å ha det så stengt over så lang tid etter at det verste sjokket hadde lagt seg. Selv satt jeg på hjemmekontor i over 2 år. Den ene av ungene mine fikk nesten ingen undervisning på fra mars 2020 til juni 2021.
Dagens artikkel i Aftenposten oppsummerer godt mine tanker. Det var lett å se hvilke konsekvenser en nedstengning hadde på smittetall og sykehusinnleggelser akkurat da, men at det ble tenkt for lite på de mer langsiktige konsekvensene. Nå er det fullstendig sprengt på BUP, men da får ungene bare stå i kø. Psykiske lidelser er lettere å stelle i kø enn folk med pusteproblemer, men begge deler er alvorlig.
Og der skrev Tjorven akkurat det jeg tenkte Jeg var hele tiden, bortsett fra de første ukene, skeptisk til Norges håndtering av epidemien og langt mer positiv til hvordan det ble håndtert i Sverige.
|