Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg synes man bør lytte til Sverige selv. De har tatt selvkritikk på skjerming av eldre/organisering av eldreomsorg.
Ja, de har gjort det (og det er lenge siden de har gjort). Jeg oppfatter egentlig Tengell som rimelig ydmyk, med tanke på at han har vært åpen hele veien om at fasiten ligger lengre frem i tid, de er ikke sikre på om de gjør det riktige, selvkritikken på skjermingen av eldre.
Det jeg er mest usikker på at dette med innvandrere. Det viser seg jo at personer som var innvandrere eller hadde innvandringsbakgrunn var spesielt utsatt. Har i Norge har man spekulert i biologiske sårbarheter (genetikk og genrerelt sett lavt d-vitamin nivå), sosiøkonomiske forhold (mye mer fysiske jobber som ikke kunne utføres fra hjemmekontor, servicejobber som innebar mye kontakt med andre mennesker, mer tettbodd), kulturelle forhold (eldre og yngre oftere samlet i en hushold, stoler ikke like mye å myndighetene) eller rent praktiske årsaker (skjønner ikke informasjon på grunn av språkproblemer).
Opprinnelig lagt inn av Katta
At det ble stengt ned i starten tenker jeg var så klokt som det kunne få blitt. Det var en fullstendig uoversiktlig, snål situasjon. Jeg satt på jobb og måtte sende alle pasienter hjem… ukoselig og kjipt… og de meldingene om hamstring fra utsiden var komplett snåle sett fra der jeg sto.
Ja, jeg tenker vel at Norge hadde åpnet tidligere om FHI hadde fått viljen sin, og hvis jeg skjønner organiseringen riktig er det vel slik at Tengell representerer den svenske "motparten" (selv om det ikke er helt riktig) til FHI