Sv: Fine du / vakre du
Jeg vil ikke si det er «grammatisk feil»; det er jo mest vanlig å tiltale noen med «deg» i stedet for «du», men jeg synes det er litt søtt/personlig å skrive «kjære du» eller «fine du», nettopp fordi det ikke er det faste uttrykket. Og jeg kan også fint finne på å skrive ting som «tusen takk, snille du».
At man blir lei av sjargong, eller ikke føler det naturlig å bruke det selv, er jo helt rimelig. Litt av poenget med å kunne si ting på ulike måter er jo at folk velger det de synes passer best for seg selv. Jeg synes det er veldig morsomt å se hvor mange forskjellige måter folk uttrykker seg på skriftlig/på nett, både med slang (som jo alltid har eksistert), bevisste stavefeil, bruk av emojis og tegnsetting, og andre ting.
Noen uttrykk fungerer som memes (som POV eller #denfølelsen), og noen er veldig ungdomsspråk som jeg ofte ikke skjønner og i alle fall ikke bruker - og noen, som «rødt i glasset» eller «det gledes» opplever jeg som voksenslang av en type som jeg selv overhodet ikke ville finne på å bruke, men det er jo ikke noe «verre» at middelaldrende damer bruker sjargong enn at tenåringer gjør det.