Vis enkelt innlegg
Gammel 15-06-23, 11:02   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine du / vakre du

Jeg vil ikke si det er «grammatisk feil»; det er jo mest vanlig å tiltale noen med «deg» i stedet for «du», men jeg synes det er litt søtt/personlig å skrive «kjære du» eller «fine du», nettopp fordi det ikke er det faste uttrykket. Og jeg kan også fint finne på å skrive ting som «tusen takk, snille du».

At man blir lei av sjargong, eller ikke føler det naturlig å bruke det selv, er jo helt rimelig. Litt av poenget med å kunne si ting på ulike måter er jo at folk velger det de synes passer best for seg selv. Jeg synes det er veldig morsomt å se hvor mange forskjellige måter folk uttrykker seg på skriftlig/på nett, både med slang (som jo alltid har eksistert), bevisste stavefeil, bruk av emojis og tegnsetting, og andre ting.

Noen uttrykk fungerer som memes (som POV eller #denfølelsen), og noen er veldig ungdomsspråk som jeg ofte ikke skjønner og i alle fall ikke bruker - og noen, som «rødt i glasset» eller «det gledes» opplever jeg som voksenslang av en type som jeg selv overhodet ikke ville finne på å bruke, men det er jo ikke noe «verre» at middelaldrende damer bruker sjargong enn at tenåringer gjør det.