Vis enkelt innlegg
Gammel 17-06-23, 10:05   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Endringer i min lokale fauna. Været, klimaet eller naturlige variasjoner?

Med «min lokale fauna» mener jeg ikke dyr som lever på kroppen min, altså. SÅ lokalt er det ikke.

Jeg har i løpet av de siste ukene merket små endringer i dyrelivet i og rundt huset vårt. Det er klart at været spiller inn, det ER varmt for tiden. Men det har det jo periodevis vært i alle år.

Det jeg merker er følgende:

-Vi bor i by. Det har aldri vært knott i hagen om kveldene her, kun hvis man kommer lenger ut av byen. Nå må vi gå inn om kveldene pga knott.

-Mygg. Mygg var det lite/ingenting av i Stavanger da jeg vokste opp. Det var et fenomen vi opplevde på ferie andre steder i Norge. Nå ser jeg tidvis mygg hele året, også inne i huset om vinteren, særlig på badet.

-Veps. Det har alltid vært et sensommerfenomen. Nå er det mye veps, ikke bare store dronninger, men nokså små veps. Finner mange inne i huset rundt terrassedøra hver dag, men vi finner ikke noe bol.

-Edderkopper. Også et sensommerfenomen. Det vil si, edderkopper finner jeg jo hele året, men det er mest om sensommeren og tidlig høst. I går knertet jeg minst sju edderkopper inne.

-Møll. Også et sensommerfenomen. De kommer inn når det er mørkt ute og lysene står på inne. Men nå er det masse møll. I juni! Om kvelden ser stua vår ut som den vanligvis gjør en augustkveld. Masse insekter inne. Og møllen er diger! Det er første gang jeg har lagt merke til hvor enorme de er, de pleier å være mye mindre.

Det var det jeg kom på i første omgang. Kan godt være jeg kommer på mer. Men dette har jeg tenkt en del over de siste ukene, og jeg vet ikke om det kun skyldes været vi har.

Noen andre som har registrert slike endringer?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat