Sv: Drømme - og hatjobb?
Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.
Du må gjerne utdype - spennende å høre "inside information" fra legehold om legeyrket. 
Jeg tenkte i de baner selv for noen år siden, men det ble ikke den veien av ulike grunner.
Mest det at det er så utrolig stressende hele tiden, man rekker ikke over det man skulle ha gjort, og at man har null kontroll over dagen sin. Sånn bedriftslæremessig typisk jobb som gir stress og lite trivsel på jobben.
Eks fra en nattevakt i forrige uke: Advarsel, ekstremt sytete og sutrete avsporing så derfor spoiler tag. På en vanlig nattevakt begynner jeg 1530 og jeg har sjelden pause før kl 0200 på natten, på den tiden går jeg i gjennomsnitt 15-17 000 skritt, og callingen har pepet ca annenhvert minutt, også når jeg opererer sånn at jeg må svare på alt mulig tøys og tull mens jeg holder på.
Det er meningen at jeg skal dekke avdelingens pasienter, sjekke alt av innkomne pasienter og operere alt av ø-hjelp, og det går bare ikke rundt på de aller fleste vaktene.
Midt oppi dette vil pårørende til en eller annen pasient ha en times samtale, legevaktslegen fra Grytlingdal snakker så langsomt at han bruker en halv time på å få formidlet at han sender en pasient som han ikke har egentlig undersøkt selv, turnuslegen har bedt om indremedisinsk tilsyn på en fot som ser ut som den kanskje har fotsopp og de 8 siste skjemaene man har fylt ut har "blitt borte" på avdelingen og jeg må fylle dem ut på nytt igjen, vi skal sende en CD med bilder til et annet sykehus for konferering men det er ingen andre sin jobb å finne konvolutt og drosje for å få sendt dem og alle gir faen i om det er viktig for pasienten så man ender opp med å gjøre det selv samtidig som det ramler inn 3 trafikkulykkeofre. Mens dette pågår er det jevnt tilsig av andre pasienter som kommer, noen steindårlige, noen for skrubbsår. De med skrubbsår klager rutinemessig over at de steindårlige "sniker" i køen, og man bruker laaang tid på å forklare enkle prinsipper som alvorlighetsgrad og sånn går natten til morgenmøtet kl 0730 hvor man kan kaste vaktcallingen til/på nestemann.