Vis enkelt innlegg
Gammel 30-07-23, 09:08   #13
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.909
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte slippe fram trafikk?

Bønder på traktor er stort sett flinke til å slippe trafikken forbi i nabodalen til Floksa, iallfall. Jeg opplever de sjelden som et problem. Bobiler og andre turister, derimot! Både norske og utenlandske. Det er et rent mareritt enkelte dager. Greit nok at vi må beregne ekstra tid fra a til b, det gjør vi automatisk om sommeren, men det hjelper lite. For et par dager siden lå jeg bak to norske biler, tydeligvis i følge, som kjørte mellom 55 og 60 i 80-sona på riksvei 15. Jeg lå nokså langt bak i køen og det var tett motgående trafikk, så umulig å kjøre forbi. Jeg lå i denne køen i 12 km til jeg kom dit jeg skulle og kunne kjøre inn i sentrum. Bak meg i køen lå den en bil fra kommunens hjemmesykepleie og jeg så også en sykebil uten blålys der. Det er mange yrkesgrupper som jobber i bil, og dette må jo skape trøbbel for feks hjemmesykepleien. De har lange avstander å kjøre og når transporttiden nesten dobler seg, så må jo det bety enten lengre arbeidsdager eller færre tid med pasientene.

Turister som ser mer på vakkert landskap enn på veien er uansett et stort problem som skaper mange farlige situasjoner selv om de kjører sakte. Enkelte kan plutselig finne på å stoppe med halve bilen i veien og resten nærmest i grøfta fordi de ser noe de vil ta bilde av, og det kan godt skje rett etter en skarp sving. Vi har et par tre slike plasser langs veien mellom oss og kommunesentrum der vi vet at det ofte kan stå en bil man må stoppe for eller et menneske i veien med kamera. Andre tider av året må vi se opp for elg, hjort og rådyr. Om sommeren er det turistene. Og merk at det like gjerne er norske som utenlandske.

Forøvrig vil jeg legge til at hindring av trafikken bak deg også straffes med bøter fordi det skaper farlige situasjoner og det bør være er kraftig hint uansett om du er turist eller kjører et saktegående kjøretøy i jobbsammenheng. Selvsagt har den som eventuelt foretar en farlig forbikjøring også ansvar og vedkommende vil også bli straffet, men det fritar jo ikke den som skaper hindringen for ansvar heller. Jeg kjenner forøvrig ei som strøk på førerprøven fordi hun kjørte for sakte og det hjalp ikke at det var noe slapsete føre. Man skal ikke hindre trafikken bak seg uansett. Loven er lik for bønder på jobb, men jeg opplever som sagt sjelden at de er et problem, de fleste slipper andre forbi ofte nok etter min mening.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat