Sv: Tilsynsplikt dyr på beite
Beitedyr er utrolig viktig både for landskapspleie, kulturarv og ikke minst dyrenes velferd, så det at noen få prosent av dyrene som slippes ikke kommer hjem, er vel strengt tatt verdt det på alle mulige måter. Sau og storfe på utmarksbeite har det utrolig fint og jeg tenker at den måten å produsere mat på egentlig er helt unik og veldig verdifull. Når det er sagt, skal dyrene selvsagt passes på, men mitt inntrykk er at det gjør bøndene i høyeste grad. Jeg har bønder rundt meg på alle kanter og jeg ser hvor mye tid de bruker på å se til dyr både på utmarksbeite og innmarksbeite. Det er ikke småtteri med timer som går med der. Jeg tror de aller aller fleste bønder har høy fokus på dyrevelferd og gjør hva de kan hver eneste dag for at dyrene deres skal ha det så bra som mulig.
Jeg har en geitebonde ved siden av meg og han sa at GPS systemet han bruker på sine geiter (No-fence tror jeg det heter) koster 5-6000 pr dyr. Det blir store beløp når man skal slippe mange hundre sau på beite.
Ellers tenker jeg at svært mange av disse som sitter på Facebook eller andre steder og kritiserer, stort sett ikke vet hva de snakker om. Det er lett å være besserwisser i kommentarfeltet eller på en Facebook-gruppe. Ofte er det de som vet minst som roper høyest.
|