Sv: Gruffetråd #15
Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.
Noen steder er nødvarsel kanskje unødvendig, andre steder ikke. Jeg vet ikke hvor detaljert de kan styre hvem som skal få varsel eller ikke, men går det ikke bare an å tenke at dette er det andre enn meg som trenger hvis man sitter trygt og tørt i en leilighet i byen og ikke trenger å forholde seg til bekker, elver og rasfare? Her som jeg er, oppleves ikke nødvarselet som unødvendig, iallfall. Det er ikke gøy å bo i trange daler med høye fjell og små og store elver i en slik situasjon. Folk er allerede evakuert og flere vil det nok bli. Ikke vi, vi bor nokså trygt, men det gjelder ikke alle.
Mest trolig går dette helt fint for de fleste, men jeg tenker at det er greit at myndigheter er litt føre var i en såpass uoversiktlig situasjon.
De sa de sendte til røde kommuner, de skal liksom kunne styre til hvor de sendes. Jeg bor i orange kommune, med litt yr. Hvis staten skal sende melding i Bærum hver gang noe skjer på Østlandet 10-20 mil unna, risikerer man på sikt at slike meldinger ikke ras på alvor, da det når frem til kanskje 2 mill personer i dette nedslagsfeltet. Nå har vår stue fått 12 meldinger.