Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-23, 18:20   #8
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Ullgensere vaskes ikke medmindre det er flekker. De skal luftes. Vanskelig å få gjennom hos tenåringer, men vil de ha det vasket kan de gjøre det selv. Det gir stort sett samme resultat hos oss (at det ikke vaskes)

Vasking er viktig skjer på den måten det står på bandolæret eller vaskeanvisningen. Har lært på den harde måten at det kan være like ille å vaske «for skånsomt» (temperatur, sentrifugering…)

Håndvask her skjer forsiktig i lunkent vann, så legges plagget på et håndkle, ruller håndkleet godt sammen og lar det ligge og trekke og deretter legger jeg genseren flatt på stativet slik jeg vil det skal tørke.

Tenker vel at mohairplagg, særlig om de er strikket løst på store pinner (og det er de ofte) vil sige litt. Det handler ikke kun om vasken men også om at når man bruker plagget vil det tynges, men klart det tynges enda mer av å være fullt av vann. Ville tenkt den beste oppskriften er å legge det i fasong etter vask, men akkurat det der med siging er en av grunnene til at plagget helst ikke skal vaskes.

Å prøve å krympe mohair i f.eks. tørketrommel er et risikoprosjekt, det er ofte blandingsgarn og de ulike fibrene i garnet kan gjøre at de reagerer ulikt på f.eks. varme i tørketrommel.( I og for seg risikabelt også ved ren ull, ifht toving, men da er det ihvertfall samme fiber).

Jeg ville vel tenkt at har det først seget er det seget. Men flott om noen har fått til å reversere?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat