Sv: Krever fødende for mye?
Man må forvente at en fødeavdeling ikke er bemannet og utstyrt for ethvert antall av fødende samtidig. At det kan være hendelser der det kommer (for) mange samtidig og de da blir tatt i mot og lagt der det er plass, om så lunsjrom, kan man velge å se på som et problem («jeg fikk ikke min egen fødestue!») eller en mulighet («det var egentlig fullt, men jeg kom inn likevel!!»). På fødeavdelingen her skjer det fra tid til annen nettopp dette, men i en normalsituasjon skjer det også at det er stille vakt og det står flere fødestuer klare og jordmødrene tar en kaffe. Hverdagen er et sted mellom der.
Det er klart det som beskrives i innlegget ditt er avvik og at det ikke er noen som vil ha det sånn. Men realiteten er at om det ikke er nok til alle, så må man tildele ressursen dit den trengs mest. Synes det er helt greit. Det er det som sikrer også meg og mine hjelp når det trengs mest, men da må vi kanskje vente når det ikke er så hast.
Synes nok noen fødende har høye krav til hva de skal ha av tjenester til enhver tid, også krav om f.eks. jordmor i barseltiden for å snakke om fødselen. Når det ikke er nok jordmødre - hva skal man bruke jordmødre til?
Jeg skjønner at man kan ønske seg tjenester, men vi bruker mye spesialisert helsepersonell på ganske prosaiske ting som vi kunne ordnet selv, ventet med eller spurt på apoteket. Når 1/5 (sies det?) av arbeidsstokken (eller hva det var.. ) og med det behovet for helse- og omsorgstjenester som ligger foran oss tror jeg vi ikke kommer utenom å være mer kritiske til hva vi bruker helsepersonell til. Da kan det hende en frisk fødekvinne må vente.
|