Sv: Hjelp! Garnalternativ på denne genseren
Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.
Det kan ikke være ull. Han tåler det ikke.
Jeg skjønte det, men det er ikke alltid så lett å finne gode alternativer til ull da den har helt andre egenskaper og uttrykk. Du viser en lett og luftig genser og det er det ikke enkelt å få til i garn av lin eller bomull. Vil man beholde det lette og luftige uttrykket, tror jeg man må lete etter et akrylgarn/blandingsgarn. Man kan selvsagt strikke en slik genser i feks lin eller bomull, men det vil da bli en tung genser. Jeg anbefaler da at man iallfall finner en oppskrift og modell som er beregnet på lin eller bomullsgarn.
Litt generelt og ikke spesielt myntet på personen denne tråden handler om: «Tåler ikke ull» er en beskrivelse som kan romme alt fra at man synes ull klør til at man faktisk er allergisk. Jeg tror for en del handler det om at man synes det klør. Det har kommet mye nytt ullgarn de siste årene som er langt mykere enn det ull gjerne var for ikke så mange årene siden. Utfordringen er at kløing er så individuell. Noen klør av selv det mykeste ullgarnet, mens andre (blant annet jeg) kan gå med hva som helst av ull rett på kroppen uten problemer. Jeg tror derfor at man kanskje bør ta en tur til en garnbutikk med godt utvalg og ta og føle litt på garnet. Mange kjenner om garnet klør hvis de holder det inntil halsen sin, sa en erfaren dame på en strikkebutikk jeg bruker. Det å finne et garn med i det minste en grei andel ull, åpner nesten en ny verden når det gjelder strikking, så det er i noen tilfeller verdt å ta turen og se om det er mulig å bruke ull. Ullens egenskaper gir helt andre kvaliteter i plaggets funksjon, men også utseende enn andre fiber gjør. Det er vanskelig å finne gode erstatninger, synes jeg. Noen ganger må man selvsagt styre unna ull, og da handler det nok mye om å velge rett oppskrift til det garnet man må bruke.
|