Vis enkelt innlegg
Gammel 04-09-23, 08:21   #40
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor lukter det spy av enkelte nyvaskede plagg?

Hos oss hadde vi dette problemet av og til før vi begynte å tørke klærne plassert rett under varmepumpa. Her var lukten uten tvil knyttet til enten sen tørking eller stengt dør på maskinen. Vi lar varmepumpa gå med litt ekstra blåsefunksjon og gjerne en grad eller to varmere enn normalt, dvs 21-22 grader. Da tørker fulle stativ med jeans og hettegensere på få timer, det er supereffektivt. Vi har to varmepumper og mulighet til å tørke klær ved den som står i kjellerstua. Vi har også et billig garderobestativ fra Jysk der vi henger opp jentenes tykke hettegensere på. De tørker mye raskere der enn på de vanlige vingestativene vi har.

Ellers hjelper det å vaske en 90 graders vask med jevne mellomrom for å få renset vaskemaskinen. Jeg pleier å vaske håndklær eller mopper på 90 grader slik omtrent en gang i måneden, av og til oftere.

Vaskemaskindøra må stå åpen når maskinen ikke brukes og vask må selvsagt henges opp eller flyttes til tørketrommel med en gang maskinen er ferdig. Min erfaring er at en glemt vask lager lukt i maskinen som henger i og overføres på nye vasker helt til man har kjørt en 90 grader. Med andre ord vaskes det kun klær når vi er hjemme og våkne, blant annet pga dette.

Vi vasket klær med lukt i på 60 grader og med eddik. Det tok vekk lukta. Vi har lite klær som ikke tåler en 60 graders vask av og til. Jeans tåler det fint og det samme gjelder andre klær med hovedsaklig bomull. Ull tåler det også, men da bør det håndvaskes slik at det ligger stille i vannet. Syntetiske tekstiler er det verre med, men det prøver vi stort sett å styre unna, så der har jeg ikke stort å bidra med.

Her vaskes ingenting på 30 grader, kun 40 (bukser, gensere osv) eller 60 (håndklær, sengetøy, undertøy, sokker). Ull vaskes på ullprogram eller luftes. Vi har alltid gjort det slik og jeg tror ikke luktproblemet vi hadde hang sammen med selve vasken, det var nok enten stengt dør på maskinen etter eller mellom vask, eller for sen tørking. Vi har iallfall ikke hatt problemet de siste 5-6 årene etter at vi begynte å bruke varmepumpen aktivt ved tørking.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat