Sv: Frokost på skolen
Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener om frokost på skolen. På en side høres det veldig bra ut med tanke på at mange barn ikke har spist frokost, av ulike årsaker.
Men så er det alt det praktiske. Hva med alle de som går på SFO, og har spist frokost - skal de spise en gang til? Eller de som har spist hjemme - skal de spise en gang til? Overvekt er også et problem, ikke bare småspiste barn. Er det da så bra at ungene med felles skolefrokost eller skolelunsj jevnt over spiser "dobbelt så mye" som når de har med matpakke? Overvekt er faktisk et langt større problem enn de småspiste barna. Skal barna komme tidligere på skolen for å rekke frokost, eller skal det gå på bekostning av undervisningstiden? Hvem skal ta ansvar for matserveringen - lærerne? Jeg kan tenke meg mange oppgaver lærerne heller burde gjøre enn å hjelpe unger med å smøre brødskiver.
Og litt det økonomiske; er dette virkelig noe kommunene burde bruke penger på? Hvis man går inn med foreldrebetaling så kanskje de som virkelig trenger det mest ikke blir med i ordningen. Skal man ha behovsprøving så er det lett at enkelte elever stigmatiseres allerede i førsteklasse som "fattige".
Men på den annen side, for de elevene som ikke får mat hjemme så ville det vært bra. For de elevene som ikke har matlyst med en gang de står opp, så ville det vært bra. For foreldrene er det lettvint og praktisk.
Men for de barna som må ha mat omtrent i det sekundet de våkner er det ikke like bra. For barn som ender med to frokoster og har lett for å legge på seg er det heller ikke bra.
Konklusjon: jeg tror kanskje jeg er i mot skolefrokost.
|