Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-07, 14:57   #6
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn trenger mer fett (Dagbladet)

Ja, det er en reell problemstilling. Og det som er så dumt er at mange av problemene skapes av stadig skiftende anbefalinger. For 30 år siden visste "alle" at barn skulle ha smør eller margarin på brødet og helmelk å drikke. Men så ble overvekt et problem, og dermed skulle barna ha lettmelk og mindre fett over alt hvor det var mulig å spare inn. For her skulle man forebygge overvekt.

Og nå er det altså på veg tilbake. Nå skal man plutselig gi ungene fett igjen. For nå ser man at små barn er underernærte. De er ikke feilernærte, for maten er både sunn og bra, men de får for lite energi. De greier ikke spise nok mat til å få i seg energimengden de trenger. Og fett har til og med positive egenskaper for kroppen, og for hjernen, og for opptak av vitaminer.

De fleste foreldre (tror jeg) greier å balansere dette noen lunde fornuftig, men så er det alltids noen som skal følge "anbefalinger" helt til det ekstreme. Noen som tror at når anbefalingen er "mer fett" så er det om å gjøre å helle fløte og smør i ungene, og når anbefalingen er "mindre fett" så skal man fjerne ALT fettet.

Jeg syns at anbefalingene fra myndighetene i langt større grad burde gå på "litt av alt" og "alt med måte". Det viktigste er jo variasjon i kostholdet. Det gjør ikke noe om du drikker helmelk til ett måltid, om du drikker vann til det neste. Men å bare drikke helmelk, eller bare drikke vann, kan være like ille begge deler. Nei, jeg savner Ingrid Espelid Hovig og Kåre Norum, jeg! :gammal kjerring:

bina er ikke aktiv   Svar med sitat