Sv: Kan "alle" ha politiske verv?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
At det sutres over at man ikke kan handle aksjer når man er i en eller annen posisjon, syns jeg er så utrolig dust! Det er mange, mange roller som ikke er forenlig med aksjehandel. Samboere til helt vanlige jobber i selskaper innen rådgiving og finans. Mange journalister. Mange andre også. Det er helt vanlig!
Oljefondsjefen måtte kvitte seg med alt, før han kunne få jobben.
Jeg kjenner folk som har store karrierebegrensninger fordi de eier en del av et familieselskap de ikke kan kvitte seg med på fornuftig vis. Det dealer de bare med, uten å sutre.
Og så kjenner jeg ikke godt nok til hva slags rettigheter man har til fri til politisk arbeid. Jeg husker fra oppveksten at de som drev med politikk stort sett var lærere, kommuneansatte og bønder. (Det siste stort sett i kombinasjon med en av de to første. Skrinne gårdsbruk der jeg kommer fra. )
Amen.
Og det har vel vært diskuter om det er et problem at meddommere ofte (i alle fall før) var offentlige ansatte, fordi andre ikke uten videre kan ta fri fra jobben (ok, det høres ut som om jeg mener at de ikke vil bli savnet om de var vekke, det var IKKE det jeg mente altså. ).
Det er mange roller man må ofre noe for å ha. Jeg klarer ikke å synes synd på politikere om de ikke får eie aksjer (eller må fryse porteføljen fullstendig mens de er i rollen). Aksjer er ikke en menneskerett.
Og all ære til de som orker å ta på seg rollen.