Sv: "Sterke" og "svake" elever
Det jeg synes er litt merkelig er vel heller hvordan man klarer å se på eleven som sterk eller svak. Ikke sterk i et fag, men bare sterk.
Ofte er det jo kanskje mer slik at man er sterk i et fag og svak eller middels i et annet. Dermed blir det vel mer aktuelt for meg å tenke at man skal huske å utvikle elevenes sterke sider også. Uavhengig av om de er svake, sterke eller middels i andre fag.
Altså knytter jeg vel begrepens sterk og svak mer til emnene enn til selve eleven.
At alle elever har krav på individuelt tilpasset undervisning innebærer selvsagt at også de som er såkalt sterke i et fag skal få utfordringer nok. Men jeg er ikke så sikker på om de som jobber annerledes enn skolemalen nødvendigvis er "svakere". For alt man vet er nettopp deres styrke at de tenker "utenfor boksen". En rangering forutsetter at man avgjør at en måte å tenke på er bedre enn en annen. Men ofte er det slik at det er alternative måter.
Selv var jeg vel av de som ble regnet som "sterk" i skolen. Jeg har også en sønn som automatisk ble regnet som svak siden han ikke var helt A4. Under testingen av ham, derimot, viste det seg at han lå på samme nivå som elever 5 klassetrinn over ham i noen fag. Det var bare den verbale biten som gjorde det vanskelig å kommunisere det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|