Sv: Om å okkupere seter med bag, veske, bein osv.
Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.
Er det egoistisk å ha vesken sin i neste sete om det er masse plasser rundt, og ta den bort når det fylles opp?
Hvis vi er enige om hva "masse plasser" er, så, nei, det syns jeg ikke.
Kvalifiserer man kun til å ikke være egoistisk om man sitter med alt på fanget uavhengig av hvor mange på bussen?
Nei.
Jeg tittet rundt meg i dag og samtlige hadde sekken sin på setet ved siden av i en halvfull buss.
Hvis det er mange ledige dobbeltseter, så er det selvsagt helt uproblematisk og ikke egoistisk at noen opptar et sete med veska eller sekken sin. Hvor grensen skal gå for antall ledige seter, det vet jeg ikke helt. Problemstillingen oppstår når noen kunne tenke seg å sette seg på et sete hvor det står en veske/sekk, men ikke gjør det (eller må be om at veske/sekk flyttes) fordi det står en veske/sekk der.
Det sagt, så er vi vel innimellom litt egoistiske alle sammen. Å ikke flytte vekk sekk/veske uoppfordret (men flytte den bort med et smil ved forespørsel) kommer ikke veldig høyt opp på min egoisme-skala, egentlig. Det blir bare veldig synlig, og dermed veldig lett å irritere seg over.
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|