Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-23, 09:03   #23
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.801
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi snakke om Palestina og Israel?

Det jeg syns blir veldig vanskelig med denne konflikten, er at den blir så ekstremt polarisert. Nettopp fordi palestinere så åpenbart er undertrykte, så er det ikke så mye rom for å uttrykke sympati med israelerne. Og de som støtter Israel uttrykker svært lite støtte med det palestinerne opplever, sikkert fordi palestinerne ikke opererer i et vakuum, men er - som Guava skriver - en brikke i et storpolitisk spill, der flere av Israels naboland har ønsket Israel utredert.

Jeg syns jo også at det er ganske interessant at dette angrepet kommer når Israel og Saudi-Arabia er på oppløpet i en forhandlingsprosess som kunne ha bedret forholdet mellom de to landene betraktelig. Hamas (og Hizbollah) må jo ha fått hjelp utenfra til å planlegge og koordinere dette, siden det har gått så fullstendig under radaren. Eller så kan man stille seg selv spørsmålet om det også er krefter internt i Israel som ikke er interessert i at konflikten skal roe seg.

Uansett er det veldig enkelt for oss å sitte her på berget å mene noe om denne konflikten, uten å nødvendigvis skjønne alle de forskjellige driverne i prosessen.

Det er jo utfordringen med denne typer konflikter. Fordi de er så sammensatte, så er det heller ingen enkel løsning på dem. Og det er vanskelig for partene å stole på hverandre, når de har ligget i konflikt så lenge. Jeg har jo bodd i Israel, på 80-tallet, og da var det egentlig ganske rolig og fredelig der. Så kom innvandringen fra Øst-Europa, som førte til et massivt behov for flere boliger, noe som igjen økte konfliktnivået med Palestina (fordi landområder bare ble overtatt, uten kompensasjon.)

Jeg husker veldig godt hvordan det var å være i Israel på 90-tallet, etter Osloavtalen, men før muren ble bygget. Da var det bare moren min som bodde der, men vi var og besøkte henne. Det var sikkerhetsposter og soldater med maskingevær over alt, en konstant frykt for at en selvmordsbomber skulle dukke opp i det offentlige rom, og generelt en veldig stresset stemning i befolkningen. Det var rett og slett blitt et helt annet land. Det gjør noe med en befolkning å leve i en konstant konflikt med naboene. Og denne konflikten har i realiteten vart siden 1948.


Sist redigert av Gaia : 11-10-23 kl 09:09.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat