Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-06, 22:31   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Noe er jo greit å uttale, men er det noen ord/navn du bare fornorske selv om du egentlig vet den korrekt uttalen?

Stedsnavn er det jo veldig vanlig å ha forskjellig uttale på forskjellige steder. Paris, som jeg nevnte i den andre tråden, er det vel ingen som uttaler på fransk når de snakker norsk (og heller ikke engelsktalende gjør det). Mange steder har jo til og med forskjellige navn på forskjellige språk (Tyskland og Copenhagen er to nærliggende eksempler). Noen steder har tradisjonell uttale som er en mellomting mellom originalspråket og norsk - Mallorca er det vel ganske vanlig å uttale som Maljorka på norsk.

Ord som ikke er stedsnavn synes jeg det er større grunn til å prøve å uttale noenlunde "riktig". Jeg sier pommfritt og bagett og tortija, men jeg sier dem ikke "på fransk" eller "på spansk", jeg bruker norske vokaler og norsk trykk når jeg snakker norsk, og norske r-er også. (Ikke på engelsk, der ligger nok uttalen nærmere originalen på de fleste ordene. Det er antagelig bare fordi jeg er bedre i engelsk enn i de andre fremmedspråkene.)