Sv: "Sterke" og "svake" elever
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Ja, det er klart. Men det er alikevel slik at hvis man skal måle prestasjoner vil det være noen som er bedre enn andre. Og de som er sterke faglige sett må jo rett og slett være de som presterer bedre enn andre? Det er mulig vi snakker forbi hverandre og at du feks ønsker inn andre aspekter i skolen. Det jeg snakker om er at i feks matematikk er det ingen problemer å se at noen elever er faglig sterke og andre er faglig svake. Hva man skal gjøre med det er jo derimot et politisk valg.
Det er jo nettopp det jeg mener. At man godt kan si at noen er sterke i ditt og sterke i datt. Men når man bare snakker om elever som hhv. sterke og svake i seg selv og i alt, så tenker jeg at det enten handler om et mindre ok elevsyn, et låst syn på hva som er "det rette" å være sterk i eller rett og slett at man har gjort en elendig jobb med å kartlegge og gripe fatt i elevens ressurser. Og for den saks skyld så kan det også være variasjoner innen et fag for en og samme elev. Stempelet "sterk" og "svak" tror jeg kan være farlig med tanke på at elevene skal ha tilpasset undervisning.
En annen ting som kanskje ikke snakkes så mye om er at når en elev er det mange kaller "svak", så trenger det slett ikke å være elevens kompetanse som svikter. Jeg synes det blir for lettvint om en lærer bare slenger ut merkelapper "sterk" og "svak" som et svart/hvitt-bilde og uten å tenke at det kanskje ikke er bare elevens kompetanse som svikter når stoffet ikke tas inn. Historien er vel rimelig full av eksempler på senere erklærte genier som ble betraktet som tapere i skolen. Cluet var rett og slett at de lærte, og tenkte på en annen måte enn det som var forventet.
Det er kanskje en bagatell, men for meg er det en stor forskjell når man går så langt som å betegne et barn som "svakt" på alle mulige måter i skolen. Da er det lett å tenke at man ikke kan ha kartlagt godt nok. I tillegg høres det ut som en måte å avskrive et barn på som meget mulig kan ha uante ressurser. Det samme gjelder "sterke elever". Man risikerer å overse noe eleven kan utfordres i forhold til og bli enda bedre i.
Men det er kanskje litt som en annen kjepphest jeg har. Nemlig forskjellen på å betegne barn med diagnosene deres. "Astma-barn", "ADHD-unger" osv. Sykdom er noe man har, ikke noe man er. Det samme gjelder styrker og svakheter.
Barn i skolen fortjener å bli sett mer enn det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|