Sv: "Sterke" og "svake" elever
Sitat:
Jeg ble veldig positivt overrasket da jeg leste en politikerblogg der ordførerkandidaten beskrev de litt mer krevende elevene som en ressurs som også kom andre elever til gode.
Sitat:
Som rektor på * og * skole lærte jeg at elever med funksjonsnedsettelse er en viktig ressurs for læringsmiljøet. Disse elevene utfordret meg til å utvikle en rekke læringsmetoder for bedre tilpasset opplæring, noe som kom alle de andre elevene til gode. Det var ved å sette meg inn i disse elevenes behov jeg lærte mest om at hvert enkelt barn er unikt med ulike behov, og at hvert barn kan lære hvis disse behovene tas på alvor.
Det er nesten litt synd at man skvetter til når barn med funksjonsnedsettelse omtales som en ressurs. Det sier så altfor mye om hvilket syn som vanligvis dominerer.
Eg har litt lyst til å kommentere denne også, for eg anser det som ei sjølvfølge at elevar med funksjonsnedsetting skal ha tilpassa opplæring i staden for å komme til kort i tradisjonell undervisning. Eg vert trist og lei meg for at mange lærarar endå ikkje har skjønt at det skal vere slik.
Eg finn likevel grunn til å understreke at det er stor skilnad på tilpassa opplæring og tilpassa vurdering. Elevane skal uansett (med mindre dei har gradert måloppnåing) vurderast ut frå dei samme kompetansemåla som andre elevar, men opplæringa skal skje på ein slik måte at elevane kan følgje opplæringa ut frå eigne føresetnader.
|