Sv: Hva kler du deg i når gradestokken kryper under -15?
Trikset er lag på lag, et par lag ull og deretter noe vindtett. Dropp fleece, bomull og andre syntetiske materialer. Og tenk varme og komfort før utseende og hva som passer i settingen. Er det kaldt og du skal være ute en stund, så kle deg som om du skal på lang, kald fjelltur selv om du er midt i byen.
Jeg var ute fire timer i går i minus 22 og litt trekk i lufta. Jeg hadde ulllongs og langermet ulltrøye (begge fra Devold warm), ullbukse (Janus sine joggebukse i ull), hjemmestrikket Mellomlagstrøye strikket i Hillesvåg Tinde pelsull, ett par tynne ullsokker og ett par hjemmestrikkede mellomtjukke ullsokker utenpå der (jeg har sko med plass til det, det er viktig). Jeg brukte en vanlig vindtett, lett foret turbukse, uforede fjellsko med ullsåle, tjukk dunjakke, ulllue og ett par tynne, tovede ullvotter med vindtett trekk utenpå. I tillegg hadde jeg en ganske tettsittende buff i ull som jeg dro opp over ansiktet i perioder. Det gikk fint, jeg var ikke kald, men var i aktivitet hele tiden.
Vi har 26 minus i dag og jeg skal straks ut en liten tur med to av tre hunder. Jeg har nok samme påkledning som over, hundene har heldekkende dekken og potesokker. Dette er en labrador og en terrier. Den tredje hunden min får bare en tur ut i hagen så lenge hun ønsker det, hun er 11,5 år gammel og liker ikke kulden. De to andre er lykkelige på tur selv om det blir kaldt, så lenge de har dekken og sokker, går det fint.
|