Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?
Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.
Hos oss har kollektivtilbudet blitt bra i retning av byene. Det hjelper likevel lite hvis man ikke lærer barna å bruke det, i stedet for å kjøre dem overalt. Da Ville gikk på konfirmasjonskurs, gikk hun sammen med to venninner fra nabolaget. Bussen går direkte, med 5-10 minutter å gå i hver ende, og kurset startet midt i ettermiddagsrushet. Likevel endte det med at de andre foreldrene ville kjøre og hente jentene hver kurskveld...
Dette er interessant. Vi opplever noe av det samme, og er det som får meg til å stille spørsmål om hvor reell problemstillingen er. For den føles helt reell for de foreldrene som velger å kjøre, selv om jeg ikke forstår hvorfor de velger det. Jeg mener at tenåringer kan å ta kollektivtransport (selvsagt gitt at det er et relativt høyfrekvent tilbud) hvis de bare trenger å ha med en moderat mengde utstyr. Men jeg ser jo at mange rundt meg velger å kjøre. Jeg føler meg kjip når jeg avviser å samkjøre og heller oppfordrer til at de reiser sammen.
(I min verden er det ingen ekstrakostnader knyttet til en ekstra tur ettersom alle fire familiemedlemmer er utstyrt med månedskort som uansett brukes hver dag for å komme seg på jobb/skole.)