Sv: "Sterke" og "svake" elever
Jeg har også inntrykk av at de aller fleste snakker om det faglige når de bruker begrepet svake og sterke elever.
Angående ”sterke” elever og stimulering i skolen – jeg kan godt skjønne foreldre som har barn som kan lese når de begynner på skolen blir frustrerte. Jeg har også mange britiske venner som har barn som allerede snakker engelsk og de blir jo møtt med et sukk om at ”huff ja da blir det kjedelig for han i engelsktimene”. Jeg kjenner to tilfeller der foreldre har tatt barna sine (alle tre gutter faktisk) ut av skolen på 3 trinnet fordi de ble alvorlig bekymret over hvor mye barna kjedet seg på skolen og hvor urolige de ble som et resultat av dette. Det var helt klart at de ikke fikk den stimuleringen de trengte på noen som helst måte. Ja disse guttene er ”flinke” men virkelige ikke til den grad at de er noe spesielle. De flyttet de til en annen skole og hverdagen ble helt annerledes for guttene. (På den nye skolen fikk de utfordringer som var på deres nivå.)
Nok igjen, kanskje dette er et spesifikt problem i visse Oslo skoler? Disse enorme forskjellene i skolen? Det er jo heller ikke et godt utgangspunkt når 75% av 1 klassinger ikke snakker et ord norsk når de begynner på skolen (som faktisk er virkeligheten ved mange skoler i Oslo) – da er det jammen meg nok av utfordringer å ta seg av og kanskje naturlig at de faglig sterke elevene fort blir understimulerte.
|