Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-07, 12:39   #30
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?

Jeg men er pårørende helt klart ikke skal ha medbestemmelsesrett. Det er det staten som må ha, ettersom det er staten som forvalter strafferettssystemet.

I en del ekstreme saker bør de pårørende bli varslet, f.eks. i grove voldssaker, drapssaker ol. Imidlertid bør det ikke være slik i mindre grove saker - legemsbeskadigelse ol. Det koster for mye samfunnsøkonomisk. I de ekstremet grove tilfellene bør nok også de pårørende kunne ha en uttalerett.

Såvidt jeg husker administreres fengselspermisjoner av fengselsvesenet og ikke domstolene, og jeg tror heller ikke det er en sentral enhet som bestemmer, men det enkelte fengsel.

Det er også forskjell på permisjoner fra fengsel. Noen er helt "enkle" og uten spesiell begrunnelse, f. eks. helgepermisjoner. Andre er begrunnede ut fra behov - f. eks tannlegebesøk, konfirmasjoner ol. Jeg antar at man vil kunne få nokså vanskelige vurderinger - f. eks. en drapsdømts sønns konfirmasjon på samme dato som drapshandlingen skjedde vil jo kunne skape en konflikt, forutsatt samme område.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat