Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?
Vi har -30 og mer relativt ofte, senest for noen uker siden. Jeg kjører elbil og opplever at det fungerer langt bedre enn dieselbiler gjør i ekstremkulde. Rekkevidden går selvsagt drastisk ned, men ellers har jeg ikke hatt noen form for problemer de tre vintrene jeg har kjørt elbil. Generelt er det viktig å sørge for at man har nok strøm på startbatteriet, det gjelder både elbiler, diesel og bensinbiler. Bilbatteri må vedlikeholdslades, vi gjør det to-tre ganger hver vinter på våre tre biler. Det gjøres enkelt selv med en batterilader man kan kjøpe på forretninger som selger bilutstyr. Jeg har en liten nett sak fra Defa, mener jeg betalte rundt 1.000 kr for den for et par år siden. Det sparer deg for mye strev med strømløse startbatteri og egenandeler til bergingsbil. Ellers tenker jeg jo at man ikke kjører mer enn man absolutt må når det er ekstremvær.
Varmepumpa vår er iallfall ikke til særlig hjelp når det er skikkelig kaldt, den varmer jo litt, men merkbart dårligere. Den står likevel på og vi kjører høy viftehastighet fordi vi da får spredd varmen fra vedovn bedre. Vi har mye ved og fyrer stort sett med det, varmepumpen er mest for å holde en litt høyere grunntemperatur når vi sover eller er borte. Ellers har vi deler av huset, blant annet etasjen der vi sover, der vi ikke varmer opp i hele tatt, og sparer nok mye på det. Varme dyner, ekstra pledd, pysjamas osv. Men! Selvsagt viktig at alle rom med vann/avløp holder minst ti grader pluss!
Utendørs må man selvsagt kle seg ekstra godt, flere lag ull og noe vindtett utenpå. Varme sokker, votter, lue og et godt skjerf/hals som man kan trekke opp over kinn.
|